Jak założyć blog oraz dlaczego korzystam z ZenBox

Wpis dotyczy zakładania własnej strony lub bloga i nie jest krótki. Jednak jeśli jesteś zainteresowany tematem, znajdziesz tu mnóstwo przydatnych informacji dla początkującego lub kogoś, kto lubi wiedzieć jak coś działa.

Czego potrzebujesz aby założyć własną stronę lub blog ?

Jeśli decyzja o założeniu własnego bloga czy strony została już podjęta, masz dwie drogi. Albo zlecisz to komuś albo zrobisz to sam. Z mojej perspektywy, a prowadzę wszystkie strony sam, jeśli nie masz odpowiedniej ilości gotówki na założenie strony, lepiej zrobić to samemu. Niestety nie jest to aż tak proste jak napisałem.

Podstawową różnicą między stroną wykonaną przez amatora lub samemu jest taka, że strona istnieje i działa. Profesjonalna strona wykonana za ponad 10 tysięcy złotych, oprócz dwóch powyższych, jest dobrze wypozycjonowana, zabezpieczona przed atakami (ostatnio mój blog wypadł z Google na kilka miesięcy przez ataki hackerów) oraz przede wszystkim funkcjonuje bardzo sprawnie.

Zakładając swój pierwszy blog, dobrze ograniczyć koszty, bo jak wiemy 90% blogów pada po pierwszym roku działalności. Dlatego właśnie, poniżej przedstawię Wam jak założyć blog, tak aby wszystkie treści należały do Was. Odradzam zakładania blogów na darmowych platformach typu blogger, gdyż w takim przypadku wszystkie treści nie należą do Ciebie. Problem powstanie, gdy jakaś awaria spowoduje usunięcie treści lub po prostu zasięg zwiększy się na tyle, że przydałoby się profesjonalizować blog. Warto od samego początku działać na swoim.

 

zenbox

1. Domena

Domena, czyli nazwa to podstawa każdej strony. Jeśli chodzi o pozycjonowanie (czyli to jak szybko znajdzie cię użytkownik do którego kierujesz swoje usługi/blog), na pewno ma znaczenie, jednak nie aż tak duże jak inne sposoby pozycjonowania. Domena w pierwszym roku kosztuje od zera do kilkudziesięciu złotych. Czasem mniej popularne rozszerzenia (np. „.ski”) mogą kosztować więcej.

Jeśli szukamy konkretnej domeny, wpisujemy jej adres tutaj: https://zenbox.pl i dowiemy się czy jest wolna. Jeśli nie jest, możemy jej poszukać na giełdzie domen. Oznacza to, że ktoś ją posiada i chce ją sprzedać (np. aftermarket.pl). Natomiast jeśli chcemy sprawdzić kto posiada domenę i ewentualnie ją odkupić jeśli nie wystawił jej na sprzedaż, możemy to zrobić tutaj: https://who.is/.

notkaprasowa1-landscape-720x360

2. Serwer (hosting)

Druga rzecz jaką potrzebujesz to serwer, czyli miejsce gdzie będą magazynowane Twoje dane i gdzie będzie osadzona Twoja strona. Korzystałem z kilku firm hostingowych. I muszę szczerze napisać, że kosztowało mnie to sporo nerwów. Nerwów, które ustąpiły gdy przeniosłem do zenbox.pl. Dlaczego ? Wsparcie 7/24 to coś, czego potrzebuje każdy początkujący w temacie tworzenia stron i prowadzenia blogów. Bez względu na porę dnia czy tygodnia mogę liczyć na pełne wsparcie techniczne, a wszystkie problemy są rozwiązywanie w ciągu godziny. Gdzie indziej, nie dość, że nie uzyskasz informacji jak sobie z czymś poradzić, bo firma hostingowa zakłada, że powinieneś to wiedzieć, to dostaniesz odpowiedz następnego dnia. Wymiana maili dzień po dniu odwleka rozwiązanie problemu do tygodnia lub dłużej. Gdy zależy Ci, żeby po Twoim nowym wpisie na blogu wszystko funkcjonowało ok, zabija to Twój ruch, który w pierwszych godzinach po publikacji jest największy. Jeśli piszesz lub robisz strony wieczorami lub w weekend, w typowej firmie hostingowej możesz strzelić sobie w łeb. W Zenbox, piszesz do obsługi klienta i rozwiązujecie problem, a Ty możesz pracować dalej.

Zenbox to również jedna z niewielu firm, w której płacisz za ruch na stronie, a nie za miejsce na serwerze. Jest to uczciwa umowa, dzięki której Twoja usługa nie ma żadnych ograniczeń typu ilość założonych stron czy kont e-mail.

Jeśli natomiast korzystasz już z innej firmy hostingowej lub prowadzi blog na stronie dla blogerów, nie martw się. ZenBox pomaga w przeniesieniu. Przeniesienie danych z jednej firmy do drugiej to było coś co mnie zawsze przerażało i czego się bałem. W ZenBox zostało to zrobione w kilka godzin i wszystko funkcjonowało znakomicie. Do tego pomoc w przeniesieniu jest darmowa!

wordpress-logo

3. Platforma do budowy strony/bloga.

Kupiłeś domenę, wybrałeś usługę hostingową (serwer) i co dalej? Teraz musisz zdecydować z jakiej platformy będziesz korzystać. W panelu klienta, po wykupieniu serwera, znajdziesz bardzo prosty mechanizm do instalacji konkretnych aplikacji obsługi treści.

Osobiście, jak bardzo dużo blogerów, korzystam z WordPress, czyli jednej z najpopularniejszych platform na świecie. Jest banalnie prosta w obsłudze, można kupić niezliczoną ilość szablonów i jest po polsku. Nie tylko blogi, ale olbrzymia ilość stron jest w tym momencie prowadzona przez WordPress. Dodatkową zaletą tej platformy jest schemat open source, czyli nawet w przypadku sprzedania, zamknięcia firmy, platforma dalej będzie istniała, tak jak Twoja strona.

Dlaczego nie polecam korzystać ze stron do prowadzenia blogów ?

Kiedyś na samym początku korzystałem z tumblr.com, czyli platformy mikroblogwej, na której znajdował się ten blog. Jednak po całkowitej transformacji jego struktury, przeniosłem się na własny serwer. Na tumblr dalej prowadze blog, który cieszy się popularnością (http://zyjmocno.tumblr.com), jednak ten typ blogowania służy do konkretnych celów. Innymi platformami do prowadzenia blogów jest popularny blogspot.pl czy blog.pl. Nie rozpisując się zbytnio w tym temacie, chce tylko zaznaczyć, że prowadząc blog na takiej stronie, treści które publikujesz nigdy nie należą do Ciebie, a Ty też masz ograniczone pole działania. Niezależność zawsze jest lepsza niż pisanie pod czyimś szyldem, nawet jeśli to jest tylko usługa do prowadzenia bloga.

4. Wygląd bloga

Mamy domenę, która jest podpięta pod wykupiony hosting (serwer), zainstalowaliśmy aplikację WordPress i co dalej? Jeśli wejdziemy pod adres http://www.nazwatwojejstrony.pl/wp-admin, przejdziemy do panelu administracyjnego naszej strony, gdzie będziemy mogli zarządzać zarówno treścią jak i wyglądem. WordPress to nie tylko narzędzie do tworzenia blogów, ale również do tworzenia stron. Wszystko zależy od szablonu który wybierzemy.

Możemy korzystać z darmowego lub płatnego szablonu. Darmowe znajdziemy na takiej stronie jak ta: https://www.thebestdesigns.com/themes/, natomiast płatne na: http://themeforest.net/category/wordpress.

Teraz pozostaje nam nic innego jak wybrać szablon spośród kilku tysięcy 😉

wordpress-future-dashboard

5. Modyfikacja szablonu

Po zakupie szablonu i jego instalacji, możemy skorzystać z instrukcji dołączonej do szablonu w jaki sposób sprawić, aby nasz blog wyglądał jak ten z wersji demo lub tez możemy zacząć sami tworzyć to co chcemy mieć na blogu. Tutaj przydadzą się umiejętności i trochę doświadczenia w środowisku WordPress, jednak jeśli tylko są chęci i determinacja, można to w miarę szybko ogarnąć. Stworzenie nowej strony od podstaw zajmuje mi od dwóch dni do tygodnia, gdzie pracuje tylko po kilka godzin na dzień. Czasem jest tak, że coś nie działa i trzeba do tego dojść, jednak wszystko da się wypracować.

2913018697_ccbb33e993_b

Podsumowanie

Na koniec chce napisać, że jeśli chcesz stworzyć profesjonalną stronę dla swojej firmy lub bloga, zleć to profesjonalistom. Jeśli traktujesz swój biznes poważnie lub masz 100 tysięcy wejść na bloga, nie buduj swojej strony za tysiąc złotych lub nie rób jej samemu. Na początek, można wykonać stronę samemu, lecz później, warto pomyśleć o profesjonalistach.

Sam, budując strony od kilku lat, oferuję taką usługę. Robię to całkowicie dla przyjemności, przyjmuję maksymalnie jedno zlecenie w miesiącu (najbliższy wolny termin jest w okolicach połowy kwietnia/maja 2018). Koszt takiej strony waha się od 1,5 tys. zł do 3 tys. Wystawiam oczywiście fakturę VAT. Buduję strony wizytówki, portfolia, proste sklepy lub blogi. Jeśli chcesz zbudować bardzo złożoną stronę, która ma odpowiadać za powodzenie Twojego biznesu, przekieruję Cię do lepszych od siebie. Jeśli jesteś zainteresowany współpracą zapraszam do kontaktu: http://grzegorzpiekarczyk.com