Twoja droga w CrossFit – jak planować treningi

jak planować treningi w CrossFit jak planować treningi w CrossFit

Bez względu na to czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z CrossFit, czy trenujesz od dawna, patrząc na wszystkich dookoła, możesz mieć pewne wątpliwości. Są tacy, którzy trenują 3 razy w tygodniu. Jednak z czasem, zauważasz, że większość osób przychodzi aż pięć razy w tygodniu na zajęcia. Na nich widzisz również osoby, które nie są na zajęciach, tylko trenują same. Zazwyczaj schodzi im więcej niż godzina. Możesz również trenować inną dyscyplinę sportu i nie wiedzieć, jak łączyć ją z CrossFit. Jeśli trenujesz ponad 3 lata, na pewno treningi grupowe przestają Ci wystarczać. Co dalej? Może chcesz zacząć startować w zawodach i nie wiesz jak zacząć. Zawodnicy i trenerzy trenują po 3 godziny, a czasem robią to nawet dwa razy dziennie. Czy Ty też tak musisz robić żeby startować w zawodach?

Na wszystkie te pytania odpowiem w poniższym wpisie. Zaczniemy od stażu w trenowaniu, później przejdziemy do łączenia treningów z innymi aktywnościami, a na końcu podpowiem jak zacząć startować w zawodach lub co robić jeśli zwykłe zajęcia przestają nam wystarczać.

Zanim jednak do tego przejdziemy, musicie wziąć pod uwagę, że większość boxów programuje w formule 5/2, czyli 5 dni treningu oraz 2 dni odpoczynku. To najlepsze rozwiązanie i ciężko byłoby układać plan z przerwą w środku tygodnia. Weekend większość osób wykorzystuje inaczej. Trenerzy czy zawodnicy nie mają problemu z wykonaniem treningu w weekend, gdyż jest on dla nich priorytetem. Dla reszty osób niekoniecznie.

 

Do jednego roku trenowania. 

Zaczynasz trenować CrossFit. Najlepszym rozwiązaniem będą treningi 3 razy w tygodniu. Jeśli czujesz, że przestaje Ci to wystarczać. Odpowiednio się regenerujesz. Nic Cię nie boli. W dniu w które nie ma treningu roznosi Cię energia. W takim przypadku możesz spokojnie podnieść ilość treningów do 4 lub 5.

 

Od roku do dwóch lat trenowania. 

Po roku stażu, na pewno powinieneś przenieś się z grupy początkującej do grupy średnio zaawansowanej. Rozumiem, że nie zawsze boxy mają podział na grupy, więc to od Ciebie i Twojego trenera będzie zależało, jakie ćwiczenia wykonujesz, jak podnosisz sobie obciążenia oraz czy już zaczynasz wykonywać plan siłowy. Dwa lata stażu na pewno dają Ci pewność i możesz bez problemu wykonać pięć treningów w tygodniu.

 

Od dwóch do trzech lat trenowania.

Po dwóch latach, jeśli przykładałeś się do treningów możesz myśleć o grupie zaawansowanej. Oprócz treningów na grupie, możesz sprzed treningiem albo zaraz po nim dodać jakieś elementy, które chcesz poprawić (wpis o tym co robić tutaj). Oprócz samych zajęć CrossFit, są też zajęcia z podnoszenia ciężarów, gimnastyki czy wydolności, które również możesz dodać do swojego planu. Jednym słowem w pełni możesz korzystać z oferty swojego boxu, uzupełniając go swoimi elementami lub dodając do niego to czego potrzebujesz.

 

Od trzech lat trenowania w górę. 

Jeśli trenujesz CrossFit już ponad trzy lata, zajęcia w boxie mogą Ci nie wystarczyć. Szczególnie jeśli chcesz trenować o określonej porze, w której na przykład nie ma grupy zaawansowanej. Rozumiem to. Masz teraz dwa wyjścia. Jednym z nich jest zwrócenie się do trenera w Twoim boxie aby Cię poprowadził. Szczególnie jeśli jesteś w miejscu, gdzie ktoś prowadzi zawodników. Drugim rozwiązaniem jest posłużenie się planem treningowym (skąd je brać tutaj). Większość planów treningowych jest bardzo wymagająca. Korzystając z nich, będziesz musiał poświęcić około 2 do 3 godzin na trening. Dlatego zanim to zrobisz, zastanów się nad swoimi priorytetami.

 

Jak łączyć CrossFit z innymi dyscyplinami. 

Powiedzmy, że biegam. Sam jak zaczynałem trenować CrossFit dużo biegałem. Przygotowywałem się do maratonu i robiłem około 70 km tygodniowo. Nie polecam robić treningu CrossFit w dzień w którym robimy na przykład 10 km. To zdecydowanie za duża objętość i na pewno skończy się przetrenowaniem. Dlatego trening CrossFit dokładaj tam, gdzie Twój trening biegowy zakłada mniejszą objętość lub nie biegasz wcale.

Co do wybierania dnia w którym robisz trening CrossFit, w większości przypadków nie ma to znaczenia. Wybieraj te dni które Ci pasują. Plany, jak pisałem wyżej, są programowane w formule 5/2, więc rozpisane jest 5 różnych treningów  w tygodniu.

 

Jak zacząć startować w zawodach. 

Prowadzenie przez trenera oraz dobry plan treningowy to również droga do Twoich pierwszych zawodów CrossFit. Na planach na pewno nie będziesz w stanie omijać tego czego nie lubisz. Wzmocnisz swoje słabe strony i rozwiniesz się w każdym wymiarze. Po kilku miesiącach dobrego planu, będziesz gotów na swoje pierwsze zawody CrossFit.

 

Podsumowanie.

Zanim zdecydujesz się na plan treningowy, pamiętaj o swoich priorytetach. Jestem trenerem, poświęcam na swój trening bardzo dużo czasu, jednak jestem daleki od stawiania go na pierwszym miejscu. Trenuję po to aby dobrze się czuć, rozwijać się, nie chorować oraz żyć długo i szczęśliwie. Nie uczestniczę w żadnym wyścigu do niczego, chyba, że w swoim do tego aby cały czas iść do przodu. Najważniejszy w życiu jest balans oraz dbanie o to co ma dla nas znaczenie. Jednak o priorytetach oraz o tym jak nie zwariować w świecie idealnych Instagramowych sylwetek, innym razem.

Wyjątkowy Newsletter

Wysyłam go kilka razy do roku.

Nie częściej niż raz w miesiącu.