Co musisz wiedzieć przed pierwszymi zajęciami CrossFit?

co musisz wiedzieć przed pierwszymi zajęciami crossfit co musisz wiedzieć przed pierwszymi zajęciami crossfit

Kiedy 6 lat temu po raz pierwszy pisałem na tym blogu o CrossFit mało kto o nim słyszał. Zawsze musiałem tłumaczyć w towarzystwie co trenuję. Teraz jest całkowicie inaczej. Praktycznie każdy coś o CrossFit wie, jednak nie jestem do końca przekonany, czy ma w tym względzie odpowiednią wiedzę. Dlatego postanowiłem rozwiać wątpliwości tym, którzy chcą zacząć swoją przygodę z CrossFit i odpowiedzieć na pytanie: co musisz wiedzieć przez pierwszymi zajęciami CrossFit?

1. Co to jest CrossFit?

Na ten temat powstał osobny wpis, który jest tutaj, jednak dla tych, co chcą na szybko. Są to ciągle zmienne, ruchy funkcjonalne o wysokiej intensywności. Ciągle zmienne – oznacza to, że codziennie wykonujemy inny trening. Ruchy funkcjonalne – stosujemy ruchy dla nas najbardziej naturalne, które nie izolują poszczególnych partii mięśniowych. Wysoka intensywność – trening robimy na czas lub na ilość powtórzeń.

CrossFit składa się natomiast z trzech głównych dyscyplin, czyli gimnastyki (od pompek do chodzenia na rękach), podnoszenia ciężarów (wszystko z ciężarem) oraz ćwiczeń wydolnościowych (wiosła, bieganie, rower). Wszystko to łączy się w treningu i miesza. O programowaniu treningu przeczytacie tutaj.

2. Dlaczego wszystko jest po angielsku?

Tutaj zawsze przytaczam jeden przykład:

Thruster – przysiad z wyrzuceniem sztangi nad głowę. Widzicie, że jedno słowo jest o wiele prostsze. Rozumiem, że nasz język jest piękny, jednak CrossFit został stworzony w USA i stamtąd pochodzi. Używanie angielskich nazw jest po prostu dużo prostsze. Jednocześnie cały świat CrossFit doskonale się rozumie, nie tłumacząc nic na swoje języki bez względu na lokalizacje.

3. Gdzie znajdę słownik CrossFit?

Czasem możemy chodzić bardzo długo na zajęcia i dalej nie znać niektórych pojęć. Wystarczy spojrzeć na słownik i wszystko staje się bardzo jasne. Znajdziecie go tutaj. 

4. Nikt do niczego nie zmusza.

Jeśli boisz się, że podczas pierwszego treningu trener rzuci Cie na głęboką wodę, wręczy sztangę i każe Ci się podciągać na drążku to jesteś w błędzie. Bez względu na staż, trener do niczego nigdy nie zmusza. Takie podejście zawsze szkodzi i jeśli ktoś z czymś nie czuję się komfortowo to albo może to przepracować na spokojnie, albo znaleźć zamiennik, który będzie lepszy.

5. CrossFit nie powoduje kontuzji, tylko je leczy.

Odpowiednio prowadzony trening CrossFit może nam tylko i wyłącznie pomóc, a nie zaszkodzić. Oczywiście znajdą się przypadki osób, które powiedzą, że przez CrossFit nabawiły się kontuzji, ale to nie prawda. Nabawiły się jej przez swoją nierozsądność. Jeśli przykładał do tego rękę trener to już zostawiam to jego sumieniu. W dużej ilości przypadków natomiast, odpowiedni trening CrossFit może pomóc w wyleczeniu wielu kontuzji.

6. Na treningu CrossFit czujesz opiekę trenera.

Trening Crossfit to z zasady grupowy trening personalny. Jeśli trener prowadzący podpiera ściany lub nie poprawia trenujących, to zmień box. Trener opiekuje się grupą, poprawia błędy i cały czas czuwa. Niewiele jest grup w których nic nie trzeba poprawiać. Nawet, jeśli na sali znaleźliby się sami trenerzy to u każdego znajdzie się jakiś najmniejszy błąd. Trener nie jest po to aby wyczytać trening i smędzić się po sali. Jest po to aby trening prowadzić.

7. CrossFit to nie sekta.

Kiedyś było to bardziej widoczne, kiedy CrossFit trenowało niewiele osób, w małych grupach. Dziś jest to dość popularny sport, a boxów jest naprawdę wiele. Jak każda dyscyplina posiada swoją społeczność która się wspiera. Wiecie jak rozpoznać kogoś kto przebiegł maraton? Nie trzeba, sam Ci o tym powie. Z CrossFit jest tak samo 😉

8. Czy muszę mieć jakiś sprzęt?

Nie, nie musisz. Oczywiście, trenujący CrossFit chodzą po sali z całymi workami swojego sprzętu, zdarza się, że podczas treningu zmieniają obuwie. Jednak na początku potrzebujesz tylko i wyłącznie zapału. Nic więcej. Gdybym miał powiedzieć, co później jest przydatne to tylko dwie rzeczy: dobre buty (najlepiej Nano) plus swoja skakanka. Ewentualnie usztywniacze nadgarstków gdy zaczniesz dźwigać większy ciężar.

9. Jestem za słaby na CrossFit.

Nie jesteś. CrossFit jest dla wszystkich. Nawet jeśli na sali pojawia się 60 czy 70 letnia osoba to jedynie co zrobi trener to się ucieszy. Przeprowadzi trening tak samo jak normalnie, ewentualnie lekko modyfikując obciążenie lub niektóre ruchy dla osób które tego potrzebują. W CrossFit jesteśmy w stanie dostosować każdy ruch pod każdą osobę. Możesz przyjść prosto z 10 letniego siedzenia przed kanapą, a i tak będziesz trenować ze wszystkimi i powoli budować swoją formę.

10. Będę odstawał od innych.

Można mieć wrażenie, że na CrossFit chodzą same wysportowane osoby. Jasne, jest tak, że większość jest w formie. Jednak te osoby kiedyś, też zaczynały. Druga sprawa jest taka, że Crossfit to nie tylko trening, a styl życia. Szacunek do drugich osób i tego gdzie są i do czego dążą jest fundamentem tego sportu. Szanujemy się nawzajem, a każdy podąża swoją drogą.

Crossfit to styl życia, nie tylko trening. Nic na zajęciach Ci nie grozi, możesz jedynie zyskać nowa pasję i dołączyć do świetnej społeczności. Warto czasem, przed podjęciem pierwszych zajęć, dowiedzieć się czegoś więcej, tak aby wchodząc na sale czuć trochę więcej pewności.

Jeśli czegokolwiek będziecie potrzebować jak zawsze możecie na mnie liczyć na moim Fanpage, Instagramie lub nawet mailowo.

Wyjątkowy Newsletter

Wysyłam go kilka razy do roku.

Nie częściej niż raz w miesiącu.